מצב רוח לקפונטה - מטבח מקומי
25 ביוני 2011

מצב רוח לקפונטה

קפונטה

קפונטה, תבשיל קיצי של ירקות מבושלים שמקורה בסיציליה. נראה שכל הירקות הים תיכוניים, עשבי התבלין והפירות משגשגים באזור הדרומי שטוף השמש. היא עשירה בירקות קיץ, מתובלת בנדיבות בשמן זית, חומץ, זיתים ובזיליקום. הקפונטה מוגשת כתוספת חמה לצד מנת בשר או דג או כמנת אנטיפסטי קרה.

עושר הטעמים בתבשיל הקפונטה ופשטות חומרי הגלם, הינם דוגמא קלאסית לטעמי המטבח הסיציליאני. זהו מטבח המכונה Cucina Povera ("מטבח עניים") המבוסס אך ורק על חומרי גלם זמינים, זולים ועונתיים, המתובלים באופן מפתיע. שורשיו ההיסטוריים של המטבח הסיציליאני, מגוונים, שכן הוא מורכב משרידים קולינריים שנשתמרו לאורך השנים מן העמים הרבים שהתיישבו בסיציליה. היוונים, שהתיישבו באזור, הביאו עמם את אהבתם העזה לענבים, יין לבן ולשמן זית. הרומאים ייבאו לאי את חיבתם ליין אדום, תבשילים, קדרות בשר, טלה ואווזים. הביזנטיים הטמיעו באי את אהבתם לטעמים חמוצים ומתוקים. אך תרומת הערבים הייתה כנראה, הדומיננטית ביותר. שלל חומרי גלם חדשים שהגיעו לאזור על גבי אורחות גמלים מדרך המשי, של תבלינים אקזוטיים, אורז, פירות קיץ כגון משמשים, אפרסקים ושזיפים, פירות מיובשים והדרים, נכנסו למטבח הסיציליאני וייחדו אותו משאר מטבחי איטליה.

הסיציליאנים גאים במיוחד בקפונטה המקומית – היא עשויה מחצילים מתקתקים, עגבניות בשרניות, ופלפלים עזי טעם וצבע. טעם חציל סיציליאני מקומי, לא ישתווה לאחיו האיטלקי, שמעבר לים. כדי להגיע לרמת פריכות נעימה של הירקות המבושלים, יש לשמור על צבעם ומרקמם הטבעי. על כן, הסיציליאנים מקפידים לבשלה זמן קצר. התיבול החמוץ- מתוק של זיתים (לעיתים צלפים או אנשובי), חומץ בלסמי, סוכר ובזיליקום הוא המייחד את המנה והופך אותה ל"סיציליאנית" מובהקת.

קפונטה

מצב רוח לקפונטה

6 מנות

חומרים

1 חציל גדול קלוף לפסים
4 כפות שמן זית
חצי כפית אורגנו יבש
4 שיני שום קלופות ופרוסות דק
2 כפות חומץ בלסמי
חצי כפית מלח
חצי כפית פלפל טרי
1 כף סוכר חום
2 קישואים או זוקיני
2 פלפלים אדומים קלויים וקלופים
2 כפות שמן זית
2 שיני שום קצוצות
רבע כפית צ'ילי יבש
10 זיתי קלמטה חצויים
2 כפות רסק עגבניות
חצי ק"ג עגבניות שרי חצויות
2 עגבניות טריות מגוררות על פומפייה
חצי כוס עלי בזיליקום  קרועים לפיסות רחבות
חצי כוס מים

הכנה

מחממים תנור ל- 200 מעלות צלסיוס
חותכים את החצילים לקוביות בגודל 2 על 2 ואת הקישואים לחצאי עיגולים בעובי 1 ס"מ. בקערה מערבבים את החצילים עם 4 כפות שמן זית, שום פרוס, אורגנו, בלסמי, מלח, פלפל וסוכר. מעבירים לתבנית התנור וצולים  30 דקות. מוסיפים לתבנית את הקישואים, מערבבים היטב עם החצילים וממשיכים בצלייה עוד עשר דקות.
חותכים את הפלפלים לקוביות. בסיר מחממים 2 כפות שמן זית, שום, צ'ילי וזיתים מערבבים. לאחר דקה מוסיפים רסק עגבניות, מערבבים ומוסיפים את חצאי העגבניות וקוביות הפלפלים. מערבבים ומבשלים שתי דקות. מוסיפים את הירקות הצלויים, עגבניות מרוסקות, חצי כוס מים, בזיליקום ומבשלים על להבה גדולה עשר דקות. מתקנים תיבול.



16 תגובות למצב רוח לקפונטה

  1. פנינהט הגיב:

    מתה על קפונטה ושלך נראית מוצלחת במיוחד ינוסה גם אצלי, שקשוקה גם אני מכינה איתו עם דגים לא ניסיתי וינוסה גם ינוסה.
    תודה

  2. יהודית רון הגיב:

    הי לימור
    שילוב הטעמים מדהים1 אהבנו מאד!
    תודה רבה על השיתוף בכשרונותיך!
    יהודית רון

  3. Tike הגיב:

    I'm not easily impressed. . . but that's imrepssnig me! 🙂

  4. יערה הגיב:

    שוב אני 🙂 הכנתי את תבשיל הקפונטה והדג (דניס למען האמת) – איזה טעים זה! המשפחה שלי מאז מבקשת בכל שישי אותו דבר, כבר אני מכריחה אותם לגוון! לא צריך לעשות כלום לדג חוץ מלקנות אותו טרי ומובחר, ומה שכל כך טוב זה שהוא נשמר גם למחרת טעים מאד, וזה מתאים לנו מאד כיוון שאנו לא מבשלים בשבת ואת זה רק מחממים ואוכלים! את חושבת שיתאים לזרוק 2-3 ביצים פנימה לצד הדגים? הבעיה היחידה היא שאף פעם אין מקום.. מחכה לעוד רעיונות ומתכונים, סרטנים אני לא אוכלת :\ תודה רבה!

  5. שקד הגיב:

    שאלה קצת מטופשת- יעבוד גם בלי החצילים? בן זוגי (הילדותי) לא אוהב, וקשה לי לפספס בגללו.

  6. חגית הגיב:

    הי, איך קולים פלפלים…? אפשר להוסיף לחצילים ולצלות בתנור?

  7. דורית הגיב:

    תודה על המתכון המושלם. יצא מדהים!

  8. ליאור הגיב:

    נראה מעולה וינוסה בקרוב. את הדג כדאי להוסיף לסיר של הירקות או לצלות בנפרד?

  9. רותי הגיב:

    היי לימור, כמה זמן יכול להישמר במקרר?

הוספת תגובה


תגובה




נגישות